fredag 15 april 2011

slaa

Fick ett inlägg av en beroende man,
och blev både glad och förvånad.
detta fick mig att fundera vidare på att
det ibland hade varit ganska praktiskt att
ha en tillfrisknande beroende som man kunde fråga saker.

Saker som ibland är lättare att förstå, när dom inte är för nära.
Är ibland inne på slaa och läser, för att jag har ett
stort behov av att förstå, och det har hjälpt mig att
se hur förtvivlade dom flesta är som har detta beroende.

Att läsa om eller höra någon annan berätta än mannen jag lever med,
där det ibland gör alldeles för ont att få svar på det jag vill veta,
har verkligen fått mig att förstå att det är en beroendesjukdom.

Från början hade jag väldigt svårt att ta till mig att det var
en sjukdom, och att det var något man gömde sig bakom.
Var låg gränserna mellan ett vanligt "svin" och en sexmissbrukare.

'men den gränsen blir väldigt tydlig när jag läser inläggen där,
förtvivlade människor som total förstör för sig själv,p.g.a
tvångsmässiga beteenden.
Sen blir jag också glad när jag läser om alla dom
som faktiskt jobbar med sitt tillfrisknande och mår bra.

Med vilja finns det finns hopp för oss alla!!

1 kommentar:

Fredrik L sa...

Några tankar från mig som manlig medlem i SLAA: Många av oss skulle sätta upp en gräns vad gäller kontakt med en kvinna (om vår sexuella läggning ligger åt det hållet) utanför våra möten.

Har du funderat på att gå på ett SLAA-konvent med din man? En del brukar vara mer eller mindre öppna (åtminstone vissa möten med anhörig-/medberoendetema).

Har ni funderat på att gå på RCA (Recovering Couples Anonymous) tillsammans? Det kan vara en miljö där du tryggt kan ta upp utmaningar och svårigheter, och få lyssna till andras berättelser. Många där är också med i SLAA. RCA startades på initiativ av Patrick Carnes i USA, som ett eftervårdsalternativ för par där en eller båda var sexmissbrukare.

Det enda kravet för medlemskap i RCA är en önskan att förbli i en åtagen (committed, svårt att översätta bra till svenska) relation, så ni kan gå tillsammans även om du personligen inte har något beroende vid sidan av medberoende (vilket jag utgår från att du har om du har en relation med sexmissbrukare...).

Hemsida: http://rcasverige.wordpress.com/