söndag 10 april 2011

morgon stund har guld i ...

Det är inte ofta detta händer,
att jag stiger upp först i familjen.
Men nu sitter jag här i soffan,
och faktiskt njuter av tystnaden.

Börjar  faktiskt tro att det kan vara A och O
att få starta dagen "rätt" och lugnt och stilla,
i mitt eget sällskap, få lite tid att känna efter vad
jag vill ha ut av dagen som ligger framför mig.

För även om det finns bestämda planer
som måste följas, (köpa skor till yngsta,
och hämta hit farfar) så kan  jag bestämma
hur jag vill att min dag ska kännas.

Fick en uppgift av min sponsor för ganska längesen;
Att varje dag göra något för någon annan,
UTAN att berätta att jag gjort detta.

Har funderat mycket över det, för det var inte alltid så lätt.
Barnen var ju undantagna, och gör jag något för någon annan
och det gör jag ju, eftersom jag är  en medberoende person,
Så vill jag att det ska synas eller märkas att det var jag
 som gjort något gott, annars försvinner ju hela min "drog"

-Vad du är gullig som tänker på mig.
-Vilken tur vi har dig.
-Vad du är duktig.
-Såå snäll du är.
-Oh, du löste alla mina problem.
Detta behövde i och för sig inte sägas, det räckte med att jag
visste att folk skulle tänka det.

Det finns ett stort mått EGO i mitt medberoendet,
för hur ofta gör jag saker av bara ett varmt hjärta?

Detta var svårare än vad jag trott och glorian hamnade lite på sned.
Men det känns viktigt för mig att se att det inte bara är
omtanke och sann kärlek som fått mig att bete mig som jag gjort.
Jag är inte den "rena", genomgoda, varmhjärtade person jag inbillat
mig, när jag andvänder medberoendet.
Jag är starkt beroende av att få "belöningarna"

4 kommentarer:

Margareta sa...

Besvärande tänkvärt, Livia - god söndag på dig!

livia sa...

Tack detsamma!

Åsa Hellberg sa...

Haha, jag känner igen det där:)

I min värld är det faktiskt okej att göra saker och få beröm, men att visa tacksamhet när man får det.

På samma sätt inte bry sig om ingen noterade allt det där fantastiska jag gjorde; och om jag bryr mig om att andra gillar maten så frågar jag om de inte säger det själva.

Ber om det jag vill ha helt enkelt.

livia sa...

klart det är ok att göra saker och få beröm, men det ska ju inte vara huvudanledningen till att jag gör saker för andra.

jag har inte riktigt kommit dit än, till att be om vad jag vill ha, det tycker jag folk runt mig ska kunna räkna ut själv ; )