onsdag 27 april 2011

lycka?

Jag älskar att fundera på ord och att diskutera dem.
Detta inträffade på mitt jobb under fikat idag.
Det stora ordet som var på tapeten var lycka.
Det fanns lika många tolkningar som människor.

Det enda vi alla hade gemensamt var att vi ville känna lycka.

Att vara lycklig för mig är inte att alla bitar i livet är på plats samtidigt.
Jag tror inte heller att lyckan bara kommer en dag.
Jag tror att jag måste välja lycka i min inställning att se på saker.

Jag kände lycka under min aktiva alkoholperiod,
det var inte när jag druckit, utan när jag kom från systemet
med kassarna fulla och hade det hela  framför mig.
Sällan eller aldrig kände jag mig lycklig när jag var full.

Idag är det tack och lov andra saker som gör mig lycklig.
Det är småsaker i min nära vardag, som t,ex mina barn.
och det kan jag faktiskt känna lycka över, även om resten av livet är kaos.

Nu är det ju inte så att jag går och känner lycka ständigt och jämt,
men att jag kan få den känslan av överväldigande tacksamhet,
som sprider en varm känsla i magen, om än bara i sekunder,
det är lycka för mig.

4 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Det där med att du kände störst lycka när du kom från bolaget var oerhört intressant.
Tack, där lärde jag mig något nytt!

livia sa...

Ja det var väl dom falska förväntningarna, som aldrig blev så roliga när jag väl druckit: )

Unknown sa...

Tillfredställelse över livet att tänka i mindfullness är bra och skönt.
En bild: Katten Pella ligger i fönstret och tittar ut för att se om "pojkkatterna" finns i närheten samt om den retsamma skatan som hon jagade igår, kommit tillbaka till bakgården.Hon ligger där länge.....
Jag studerar henne hon studerar annat.... går förbi henne och ger henne en smekning.Mindfullness påverkar vår hjärna positivt!! Läs Åsa Nilsonne! ML

livia sa...

Gick en terminskurs på mindfullness, och håller med.
Lyckas jag bara hålla mig i nuet så blir allt så mycket enklare.
Fick en bild av dig och katten, när du förklarar,låter fint och tryggt : ) tack för boktipset!