lördag 7 maj 2011

vilja

Min fria vilja är jätteviktig att komma ihåg,
Ibland glömmer jag den, ibland utnyttjar jag den.

 Att ständigt påminna mig om att jag har val,
och ensamrätt att ta beslut ang. mitt liv.
(jag behöver inte påminnas om att ta hänsyn till
alla andra, det gör jag med autopiloten ; )

Jag utnyttjade min vilja igår och sa åt dig att
hitta ett boende åt dig.
Du gick med på att hyra ett rum i byn
om vi inte skiljde oss.
Du har lovat att göra allt jag säger bara jag inte lämnar dig
(manipulation av högsta sort, som jag sjukligt nog njuter lite av)

Idag har du letat och inte hittat,
Och nu då, tänker jag,  här står jag med min
vilja och det händer inte ett smack.

Du får ingen riktig lägenhet så enkelt p,g,a
betalningsanm. så vad händer nu?
Du har inga nära kompisar att uppsöka,
inga föräldrar att vända dig till, inga syskon du har kontakt med.
Det slår mig hur fruktansvärt ensam du är.

Men vad gör jag, jag kan ju inte sätta dig på gatan,
men jag kan heller inte bo med dig för att vara snäll,
för hur går det då med fria viljan?
och att göra val?

Nu vet jag dessutom om att ska detta ske
så måste det gå undan, annars är risken stor att
jag låter det gå ännu en runda.

Det finns bara ett ord för detta och det är
supertok!

3 kommentarer:

Mia sa...

Hej Livia... jag skriver ett svar ända här nere.

Lite kortfattad info :

Ja det var kanske lite kryptiskt mitt inlägg...men jag har haft två väldigt röriga och hemska år efter min separation från min f.d man och sexmissbrukare och är försiktig med vad jag skriver nu för tiden.
Sista kvinnan han startade förhållande med (*läs bedrog) som fick min bägare att rinna över är ingen trevlig typ och har egen blogg där hon skrev otrevligheter och lögner i försvar över sitt eget beteende, så jag har fått hoppa mycket och bytt blogg flera gånger för att försöka få vara ifred och kunna få skriva av mig mina upplevelser och känslor... har inte hjälp då hon letat upp mig hela tiden (inte för att jag valt att vara hemlig eller anonym.. men har haft svårt att förstå hennes stalking.. varför inte låta mig vara i fred ??)
Det har varit supersvårt då hon sett mig som sin värsta fiende och gått till attack och kastat skit så fort jag ens försökt skriva min åsikt eller hur jag mått av situationen.. inget kul alls :(

Man måste nästan ha varit med från början den 29 januari 2009 för att greppa hela den sorgliga historien.
Men jag har släppt henne nu...och går vidare, tyvärr är det svårare med att släppa Xet pga detta nedan;

Min f.d man fick i juli förra året veta att han har cancer och är väldigt dålig, fick nyss veta att han har metastaser i nacken nu..och börjat med ny strålning, han tar väldigt dåligt hand om sig och sitter så djupt fast i sina missbruk så att inte ens cancer på flera ställen kan få honom att sluta "röka, kröka och jöka"... när han borde vårda sig istället.

Japp..lite kortfattat info som sagt... och tack för dina fina ord om mina bilder.

Jag ger inga råd ang medberoende för det gör Åsa så bra..proffs som hon är, men fråga gärna om du vill så kan jag berätta vad som funkat för just mig :)

Jag hejar på dig och håller tummarna tills du hittat tillbaka till ditt eget jag.. för det gör du !
Kram från Marie

livia sa...

Tack för din historia!

Fastän det är ledsamt och jag inte önskar min värsta fiende missbruksproblematik i sitt liv så är det mitt i all dynga otroligt stärkande att veta att man inte är ensam, ni som gått före ger enorm styrka!

Sorgligt med din f.d man, jag blir så frustrerad över bortkastade liv.
Men vilken tok kvinna han hittat!

Det jag menade var inte ditt inlägg utan alla.jag kan bara läsa det första du skriver på din blogg,inte hela texten.
Går det att läsa hela inläggen om man blir "följare" ?

Vill gärna ta del av dina texter där eftersom jag blir stärkt.

Skickar en kram i stärkande syfte; )

Mia sa...

Okey.. hmm ??
Skumt att du inte ser allt av vad jag skriver/skrivit, har ingen aning om det hjälper att med att bli följare ?!
Detta måste kollas närmare..
Kram // Marie