lördag 14 maj 2011

Beroende

Jag är en beroendemänniska ända ut i finger spetsarna.
Jag ser det och märker det dagligen, numera. (tack o lov)
Det visar sig i allt möjligt i min vardag.

Jag kan fastna i det mesta,
 men som tur är så har jag sorterat bort det mest destruktiva.
I mitt fall handlar det "bara" om att fastna i saker jag tycker är kul
eller som underlättar, så jag slipper ta några jobbiga vägar.

Men mitt medvetna beteende gör att jag hela tiden måste
tänka till och göra val som är bra för mig.
T.ex skaffar jag inte facebook,
 för då hade förmodligen inte mina barn fått något att äta.
Eller har en Iphone, då hade jag förmodligen blivit uppsagd.
Små enkla val som underlättar min vardag.

Många  kanske tänker att det måste vara jobbigt,
och tråkigt att behöva välja bort så "nödvändiga" bra saker,
men, Nä det är det absolut inte.
Har vi inte alla saker som vi mår bättre av att välja bort?

Jag har dock bytt:

 Alkohol mot nezeril menthol
Treo comp mot lepzyl
kontroll mot bloggande (denna är ej färdigställd, men på god väg)

Så, det känns som om jag är på banan.

2 kommentarer:

Margareta sa...

Du är definitivt på banan - lycka till med att stanna där! Kram på dig.

livia sa...

Tack Margareta! Ja att stanna är ingen självklarhet, tillfrisknandet är ju som sagt färskvara, att ständigt vara på min vakt av omtanke mot mig själv.
Kram Livia