onsdag 11 maj 2011

samtal

Vi måste ju prata med varann,
ingen enkel sak, med en missbrukare
som är misstänksam och gillar sin egen röst bäst.
Och som utgår ifrån att alla vill honom illa.

Du frågar konstiga frågor:

-Hur länge ska du låta mig bo i ett källar rum?
 Hm.. jag har väl inte satt dig där, du valde!
-Vem bedömmer om jag är frisk nog att flytta tillbaka?
 jag bedömmer om jag vill leva med dig!!
-Tänk om du inte bedömmer som jag? m.m....
 Nä, synd, då är du förmodligen inte på väg att bli frisk!

Jag  orkar inte svara på dessa frågor,
eftersom du inte lyssnar och förstår.
Så min stående replik är:  BLI FRISK
skit i allt annat, jag har inga svar.

Men fortfarande måste vi ju lösa dom praktiska sakerna,
ibland motarbetar du mig och ibland går du med på allt.
Jag faller emellan åt in och "löser", ´men backar.

Gör vad du vill med din tid i källarrummet,
jag kryper framåt så ser vi om vi möts någonstans.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår dig väl, man kan verkligen inte förstå att någon har så svårt att se saker som de verkligen är. Att du kan skriva "Gör vad du vill med dig" visar verkligen att ansvaret nu ligger hos honom själv om han vill ha en förändring. Tyvärr slutar det inte alltid som man hoppas men det kan bli bra ändå. /Kattis

Åsa Hellberg sa...

Heja, vad du är bra!
Kram

livia sa...

Min akilleshäl har nog varit hela tiden att jag faktiskt kan förstå att man inte ser vad saker verkligen är, men att förstå och att leva med har plötsligt blivit olika saker.
Och det är en befrielse.



Tack för orden, känner styrkan via tangentbordet! Kram