söndag 6 mars 2011

översättning

Hade någon idag satt en flaska alkohol framför mig och sagt hejdå och stängt dörren,
så hade jag inte låtit bli att dricka för att jag inte fick, utan för att jag inte VILLE.
Jag är enormt tacksam idag att jag slipper dricka alkohol.
Så länge jag gör vad jag ska i tillfrisknandet, så är jag totalt befriad från tankar på alkohol,
dom tankar jag har handlar om tacksamhet.

Det är kanske här jag blandar ihop begreppen, ditt beroende går inte alltid att
jämföra med ett kemiskt.

När du säger:
-jag kommer alltid att ha den mentala besattheten kvar och jag kommer alltid att
behöva vara på min vakt.

Så hör jag:
- jag kommer alltid att vilja ha andra, men får hålla till godo med dig, för annars blir jag för sjuk.

Jag vet att jag har fel, och är glad över din insikt att du alltid måste jobba med detta.
Det är ju precis det jag måste göra också.
Men mitt ego vill  att du ska känna som jag gör, jag väljer bort för att
jag inte vill ha sex med andra, inte för att jag måste.

det är den tanken som plågar, att du låter bli för att du måste,
men i huvudet finns viljan kvar.

Men håller fast vid,  ju längre nykterhet desto mindre besatthet, och det är ju skönt.

2 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Vad vi anhöriga gör är att vi utgår från oss själva och vi har därmed svårt att förstå att andra människor bara kan vara ett "medel", eftersom vi inte "brukar" andra på det sättet.

Du jämför dig med drogen. Det är bättre att vara bäst i hans friska liv.

livia sa...

du är så bra för mig, tack!