tisdag 19 juli 2011

När är

man nykter från sitt missbruk?

har tänkt mycket på den frågan,
och kommer ihåg när jag var på behandling, att det sades
att man blir mer och mer nykter för varje dag.
Förstod inte riktigt då.

För mig var det då att avhålla sig från sin drog/utagerande

Ingen alkohol/sex/knark = nykter

Men för mig var det inte alltid så lätt att ta "rätt"
beslut bara för att jag var promillefri, jag hade ju alla mina feltänk kvar,
som jag behövde gå till botten med för att kunna ta sunda beslut

Så här tänker i dag.
För att vara nykter ifrån ett missbruk innebär för mig en rad andra saker:
göra bra val för mig själv.
Ta ansvar för det som är mitt.
Att sätta tillfrisknandet först
Bära mig ordentligt åt mot andra
att alltid välja ärlighet framför lögn
Och när jag misslyckas med något av detta,
erkänna och be om ursäkt om så behövs.

Här någonstans tror jag att jag börjar närma mig ett nyktert liv.

2 kommentarer:

Margareta sa...

Jag tycker om din definition av att vara nykter - dit strävar jag också, det handlar inte enbart om att "låta bli" - så mycket annat är inblandat! Kram och tack

livia sa...

Som du skriver så är strävan dit det viktiga, tycker jag.
Ibland misslyckas jag och då får jag göra vad som är rätt då.
Vi är ju trots allt bara människor: )
Kram