torsdag 27 januari 2011

Jag mår ofta bättre när jag pratat med någon i samma situation som jag är i,
 eller när jag varit på möte eller pratat med min coach.
Det tar ganska stor plats i mitt liv just nu, att vara medberoende,
eller rättare sagt, att försöka bli fri från medberoendet.

Och där ser jag ju skillnaden, när jag kontrollerade så tog medberoendet mycket tid,
ganska exakt all min vakna tid, för kontrollerade jag inte så tänkte jag på det,
och byggde upp fantasier som var vidriga. Otroligt destruktivt och helt jävla meningslöst,
Jag mådde otroligt dåligt, förutom dom sekunderna när jag hittat vad jag letat efter.
Jag flåsade och hade en puls på hundra nittio och hjärtat höll på att hoppa ur bröstet på mig.
Jag är långt ifrån fri från medberoendet, men tacksamt nog har jag kunnat sluta med det rent fysiska kontrollerandet.

Men just nu känns det som om tiden som läggs på detta handlar om mitt tillfrisknande,
Det tillfrisknandet jag vill ha oavsett hur det går för min man.
och då får det vara så, ibland blir det trots allt gegga i huvudet som bara tar varv efter varv
och det blir inget bra.

Jag behöver dessa kvinnor som varit eller är medberoende till sexmissbrukare.
Jag behöver lyssna på hur dom gör/gjort så att jag kan ta efter det som passar mig.
Jag kan sluta läsa alla dessa självhjälps böcker som inte gör ett dugg för mig bara för att jag läst dem.
(och jag har läst många,kan jag säga)

Jag behöver förändra vissa mönster jag har med mig sen långt tillbaka, och jag måste framför allt se till så att allting sker i handling och inte stannar i huvudet.
Jag behövde skriva detta inlägg för att se på pränt vad jag behöver:)

2 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Heja, du är klok som en bok!

livia sa...

Det har jag delvis min coach att tacka för:)