lördag 6 augusti 2011

kommunikation

Finns det något i en relation som är så viktigt som att kommunicera med varandra?
Jag tror inte jag tycker det.
Man kommer varandra nära, missuppfattningar reds ut,
man slipper gissa sig till vad som är, och ofta så blir allting lättare att hålla isär.
Dessutom är det bästa sättet att lära känna en annan människa till fullo
Vad som är ditt och vad som är mitt.Förståelsen ökar avsevärt.

Vi har varit ur usla på att prata med varandra,
och det är inte lätt att vända det, men det måste finnas en vilja.

Kallprat om middagsmat och väder intresserar mig mycket lite, känns mer som utfyllnad.
Jag vill verkligen att mitt liv ska innehålla meningsfulla samtal,
där själen får vara med, att bli lyssnad på till fullo och att ta in varenda ord som sägs.
Nu menar jag inte att allt ska bli tungt och sönder analyserat, men kan man prata så får man också roligare och lättare för att skratta tillsammans.

Förut så frågade vi varandra om vi var sura,och den av oss som fick frågan sa nej,
sen följdes det av tystnad och luften dallrade av något outtalat.
Irritation följde naturligtvis, och bråk blev och plötsligt sa vi massa saker vi inte ens menade.
 allt för att vi inte kunde prata som vuxna människa.
Så vill jag inte ha det,
Så jävla meningslöst.

För att få till något nytt och bra, så är ärliga och respektfulla samtal ett måste.
Men det är svårt.

3 kommentarer:

faith sa...

Åh vad jag önskar er båda en bra fortsättning och att ni ska klara av det.

livia sa...

Tack faith! Det värmer att höra.Kram Livia

Mia S sa...

Alldeles rätt och att något så enkelt ska vara så svårt, tror det kan ha att göra med att någon(jag bodde med) hade problem med känslor och att kommunicera på den nivån betyder just... känslor !!

Kram på dig och kämpa !